Onze werkwijze
Voor kopers
Na het tekenen van de aanneemovereenkomst bij de makelaar worden de contracten doorgestuurd naar de aannemer en daarmee ook naar ons.
Je kan van ons een introductiemail verwachten waarin we onszelf kort voorstellen en uitleg geven wat jullie de komende tijd te wachten staat.
Daarin geven we aan hoe we een persoonlijk gesprek kunnen inplannen.
Het is aan te bevelen dat je zelf al naar de tekeningen hebt gekeken, ideeën hebt opgedaan en een lijstje maakt met dingen die je wil bespreken of voorleggen. De meeste mensen doen dit ook vanuit enthousiasme, want het is een heel leuk proces waar je in bent gestapt.
Tijdens onze afspraak besteed ik graag ook tijd aan elkaar te leren kennen. Ondanks dat dit een zakelijke relatie is, vind ik het heel belangrijk dat we wederzijds laagdrempelig met elkaar om kunnen gaan. Op die manier voel je je vrij om gedurende het hele proces je vragen te stellen en hulp in te roepen en kunnen we je het beste van dienst zijn.
We kunnen je woonwensen misschien niet altijd honoreren. Ook daarom is het belangrijk dat we een goede band hebben. Daar waar dingen niet kunnen of mogen zullen we daarover ook zo open en eerlijk mogelijk communiceren.
Nadat je je wensen kenbaar hebt gemaakt wordt hiervoor een offerte opgesteld en de tekening aangepast. Soms gaat er even wat tijd overheen om jullie individuele vragen te beoordelen. Dat is vaak het geval als er meerdere disciplines bij komen kijken (denk aan installateur(s), aannemer, architect, constructeur). Uiteraard proberen wij dit zo snel mogelijk te doen.
Na ontvangst van offerte en tekening kun je hier over nadenken, mee puzzelen en uiteindelijk aan ons doorgeven waar je wel en geen gebruik van wil maken.
Tegelijkertijd zal het proces van showroombezoeken worden opgestart. De met zorg geselecteerde projectshowrooms nodigen je uit voor het uitkiezen van keuken, sanitair en tegels.
Na de sluitingsdatum verzamelen we alle stukken (offerte met opmerkingen, tekeningen met opmerkingen, showroomopdrachten) en vat ze samen in een opdrachtbevestiging en tekening waarop alle keuzes zijn vermeld. Deze krijg je nog een keer ter controle en als de laatste opmerkingen verwerkt zijn vragen we je de stukken te voorzien van handtekening. Hiermee is het een aanvulling op het eerder gesloten contract geworden.
De stukken worden aan de aannemer en alle belanghebbende partijen verstrekt en daarmee gaan we jouw unieke huis bouwen.
Er volgt voor jou nu een wat rustigere periode, in die zin dat we even geen besluiten verwachten.
Maar er is nog genoeg te doen, van het verder uitwerken van keuzes als vloeren, wanden, meubels tot misschien wel het regelen van de financiering.
Tijdens het bouwproces sturen we je regelmatig updates, nieuwsbrieven en zullen we wanneer het casco staat en de situatie het toelaat ook kijkmomenten inplannen waarop je welkom bent de woning in aanbouw te komen bekijken.
Gedurende dit hele traject zijn zowel Tessa als Christiaan beschikbaar om je met raad en daad bij te staan.
De meeste kopers vinden het prettig om een tussenpersoon te hebben waar ze altijd bij terecht kunnen. Hoe prettig? Dat lees je hier.
Voor aannemers
Bouwen is simpel: je graaft een gat, gooit er beton in, en wacht tot het hard wordt.
Dat zei een communicatie coach ooit.
En er zit een kern van waarheid in. Maar voor kopers van individuele woningen is het eigenlijk alles behalve dit. Het is een spannend, meestal eenmalig avontuur. Dus nee, je hebt geen terugkerende klanten. Waarom zou je er als aannemer dan energie in steken?
Omdat diezelfde klanten de eindgebruikers zijn. Ze leggen hun geld en vertrouwen in de handen van de aannemer.
En de consument van tegenwoordig weet veel en wil soms ook veel.
Als aannemer kan dit als ‘lastig’ worden ervaren. Een verstoring van het proces. Want 20 dezelfde woningen is makkelijker dan 20 verschillende. En dat worden het.
Maar het wordt pas lastig als je je informatie bij elkaar moet schrapen. Als je tijdens het controleren van de kozijnen ook de kopers te woord moet staan. Als de rastechneuten hun communicatie skills in moeten zetten om al die wijzigingen in goede banen te leiden.
Dat hoeft dus niet. Daar kun je ook ons voor inhuren.
Met Residentes zijn wij de schakel tussen jullie bedrijf en jullie kopers. Na Tessa’s opleiding HBO Bouwkunde en 8 jaar ervaring in de werkvoorbereiding heeft zij in 2015 de overstap gemaakt naar de kopersbegeleiding.
Christiaan heeft een meer technische achtergrond, en is heel goed in het bewaken van het proces en alle informatiestromen.
Voor de koper zijn we een communicatief aanspreekpunt, voor de aannemer technische gesprekspartners.
We bewaken de voortgang, de sluitingsdata, houden contact met de showrooms en met de aannemer.
En we zorgen ervoor dat er kwalitatief goede stukken liggen na de sluitingsdatum (die we samen vaststellen) zodat jullie met gemak 20 verschillende woningen kunnen bouwen. Of 50. Of 100.
Kopers zijn niet lastig. De informatieverwerking is dat wellicht. En daar kan je iets aan doen.